Affiliatemarknadsföring

En marknad som alltid kommer vara aktuell är marknadsföring. Ett företag utan marknadsföring är ett kortvarigt företag. Överallt i tidningar, tv, sportarenor och på internet hittar man reklam och marknadsföring för olika företag. Det är en tjänst och produkt som är behövlig för ett företags överlevnad. Man måste som företag nå ut till potentiella kunder för att kunna expandera. Framförallt är det viktigt att nå ut till rätt målgrupp då det är lönlöst att tala inför döva öron. Världen är i ständig utveckling och de senaste åren har det skett en enorm digitalisering av världen. Marknadsföringsmässigt är det mer gynnsamt att annonsera i olika sociala medier än i tidningen.

Använd information på rätt sätt

Sociala medier har haft ett stort genombrott de senaste åren, inte bara hos privatpersoner. Företag som är aktiva på sociala medier gör inte bara sitt namn hört utan kan även sikta in sig på sin målgrupp. Internet ger nu företag möjligheten att spåra sina befintliga kunder. Spårning som i sin tur ger information i form av: ålder, kön och geografisk punkt. Informationen är viktig för att räkna ut vart potentiella kunder befinner sig. Ingen har missat att tillsammans med den här digitaliseringen av samhället har det uppkommit nya befattningar och tjänster. 

Hur det fungerar

Företag använder i nuläget affiliatemarknadsföring för att nå ut på bästa möjliga sätt. Det innebär att företag har en eller flera publicister i form av bloggare som skickar sina besökare vidare till utvalda produkter. Till exempel kan en bloggare göra ett inlägg där personen länkar till utvalda produkter. Länkarna är i sin tur affiliate-länkar som skickar vidare besökaren till just den produkt man klickat på. På det sättet tjänar båda partner på det så kallade samarbetet.

Olika typer av provision

Man kan använda olika typer av provision för publicister. Många bloggare använder sig av CPC som på svenska står för ”Betalning per klick” men det går också att ha CPM (betalt per visad annons), CPL (betalt per registrering) och CPS (betalt per sälj). Genom att annonsera hos en bloggare med ett tusentals trogna läsare ökar man chansen på att besökarna faktiskt kommer klicka sig in. Här gäller det som företag att välja en bloggare som har hög trovärdighet och trogna läsare. Produkterna ska passa målgruppen som läser bloggen. Det kommer i sin tur generar i mer klick och sälj. Tack vare bloggar och affiliatemarknadsföring kan företag idag nå ut till tusentals personer för mindre pengar.